Ważne zasady i reguły użyteczności

Reguła 7 ± 2

Ograniczony zakres, w jakim ludzki mózg jest wstanie przetwarzać informacje sprawia, że musi on sobie radzić z nimi, dzieląc je na cząstki i urywki. Według badań George’a Millera ludzka pamięć krótkoterminowa może przechowywać jedynie od pięciu do dziesięciu takich fragmentów naraz. Często używa się tego jako argumentu na rzecz ograniczenia liczby elementów menu nawigacyjnego do siedmiu.

Zasada 2 sekund

Istnieje luźna zasada, według której użytkownik nie powinien czekać dłużej niż 2 sekundy na pewnego rodzaju odpowiedzi systemowe, takie jak zmiana aplikacji lub uruchamianie ich. Wspomniane 2 sekundy to dość arbitralna liczba, ale rozsądna. Bliższe prawdy jest stwierdzenie, że im krócej użytkownik musi czekać , tym lepsze są jego doznania.

Zasada 3 kliknięć

Zasada ta twierdzi, że użytkownicy opuszczają stronę, jeśli nie są wstanie znaleźć pożądanych informacji lub skorzystać z funkcji witryny do trzech kliknięć. Wskazuje ona na znaczenie przejrzystej nawigacji, logicznej struktury i łatwej do zrozumienia hierarchii witryny. Ostatecznie jednak konkretna liczba kliknięć nie ma znaczenia – liczy się to, czy użytkownik wie, gdzie jest, gdzie był i dokąd może się udać. Użytkownikowi nie przeszkadza nawet dziesięć kliknięć, o ile czuje, że w pełni rozumie, jak strona działa.

Zasada 80/20

Zasada 80/20 (zasada Pareto) mówi, że 80% skutków wynika z 20% przyczyn. Jest to podstawowa zasada w biznesie – za 80% zakupów odpowiada 20% klientów. Zasada ta odnosi się również do projektowania. Przykładowo do wprowadzenia znaczących ulepszeń może doprowadzić zidentyfikowanie tych 20% użytkowników, klientów, czynności, produktów lub procesów, które odpowiadają za 80% zysku i zwrócenie na nie największej uwagi.

Osiem złotych zasad projektowania interfejsów

→ dąż do spójności
→ daj stałym użytkownikom skróty
→ podawaj użyteczne informacje zwrotne
→ twórz procesy, które prowadzą do określonego celu
→ zapewnij prostą obsługę błędów
→ pozwól na proste cofanie czynności
→ daj poczucie kontroli
→ zmniejsz obciążenie pamięci krótkoterminowej

Prawo Fittsa

Prawo Fittsa jest modelem ludzkiego ruchu, który szacuje czas potrzebny do szybkiego przejścia do miejsca docelowego, przedstawiony jako funkcja odległości od celu i wielkości celu. Reguła ta skłania do rozmieszczania treści tak, by zmaksymalizować ich dostępność i zwiększyć współczynnik klikalności.

Odwrócona piramida

Odwrócona piramida jest stylem redagowania tekstu, w którym streszczenie całości znajduje się na samym początku. Chodzi o znany w dziennikarstwie “efekt wodospadu”, w ramach którego autor daje czytelnikowi natychmiastowy wgląd w temat, o którym pisze. Artykuł zaczyna się od konkluzji, po której znajdują się najważniejsze punkty, a dalej drobne szczegóły, w rodzaju informacji pobocznych. Ponieważ internaucie zależy na natychmiastowej satysfakcji, styl “odwróconej piramidy” znacząco poprawia doznania użytkownika.