Logo wektorowe – co to jest i kiedy jest potrzebne?

Logo wektorowe można zazwyczaj opisać jako mały, skalowalny i edytowalny obraz, który zapewnia projektantom nieograniczoną swobodę w projektowaniu graficznym i ilustracji. W związku z tym obrazy wektorowe są idealne do tworzenia grafik, takich jak logo firmy, banery reklamowe i inne obrazy projektowe, które często wymagają skalowania.

Identyfikowalne logo jest bardzo ważne i cenne w codziennym biznesie, ale ilu z nas zna definicję logo wektorowego? Wizualna reprezentacja Twojego logo przedstawia osobowość i markę Twojej firmy. Pomagając ludziom rozpoznać Twoją firmę. Ponieważ tak wiele spoczywa na ramionach Twojego logo, ważne jest, aby przemierzało świat w odpowiednim typie pliku, aby zachować przejrzystość i użyteczność.

Logo firmy przekazuje wiele komunikatów – Twojej marki, możliwości, a nawet rynku. Typografia, obrazy i kolory wpływają na to, jak klient może to postrzegać. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać właściwe logo.

Co więcej, ważne jest jednak, aby mieć go w odpowiednim typie pliku. Na przykład logo wektorowe jest preferowane przez wielu projektantów i firmy. Ale czym jest logo wektorowe i jakie są jego zalety?

logo wektorowe projekt

Logo wektorowe - co to oznacza?

Obrazy wektorowe składają się z wielu pojedynczych, skalowalnych obiektów, z których każdy jest zdefiniowany równaniem matematycznym. Na podstawie tych równań tworzona jest seria geometrycznych kształtów, a nie piksele, renderując obraz niezależny od rozdzielczości. Daje to projektantowi możliwość zmiany rozmiaru bez utraty jakości obrazu. Projektowanie logotypów w wersji wektorowej jest niezwykle cenne , ponieważ Twoje logo będzie musiało być jasne i atrakcyjne wizualnie w wielu różnych miejscach i kontekstach. Profesjonalne strony internetowe oraz sklepy e-commerce używają logotypu w formie SVG.

Weźmy na przykład logo portalu Warsaw City info. Kiedy zaktualizowali swoje najnowsze logo, musiało być wyraźnie umieszczone na stronach internetowych, podpisach e-mail, naklejkach, reklamach. Posiadanie logo wektorowego czyni ten proces bardziej wydajnym i efektywnym.

Powszechną praktyką grafików jest używanie obrazów wektorowych jako punktu wyjścia dla każdego nowego projektu graficznego, takiego jak logo. Ponieważ jednak nie można zeskanować rysunku lub obrazu i zapisać go w takiej postaci, projektant grafiki wektorowej musi utworzyć je od podstaw za pomocą wysokiej klasy oprogramowania do rysowania, takiego jak Adobe Illustrator, Adobe Freehand, Sketch, Affinity Designer, Inkscape i CorelDRAW tylko po to, aby wymienić tylko kilka. Jeśli Twój grafik wyśle Ci kiedykolwiek plik logo lub inny obraz z następującymi rozszerzeniami plików: .EPS, .AI, .CDR, .SVG lub .SWF, Twoje logo jest w formacie wektorowym.

Logo wektorowe vs rastrowe - jaka jest różnica?

Gdy projektanci skończą projekt logo w dowolnym narzędziu do tworzenia logo, zapisują go w formatach rastrowych i/lub wektorowych.

Logo wektorowe to elastyczne pliki składające się z punktów, linii, krzywych i różnych kształtów. Profesjonaliści zawsze zapisują projekt w formacie wektorowym, ponieważ są to równania matematyczne, dzięki którym logo jest bardziej skalowalne i łatwiejsze do zmiany rozmiaru. Nie tracą przy tym swojej jakości, więc możesz później łatwo edytować pliki z logo wektorowym bez zepsucia ich.

Te formaty plików są najczęściej używane do tworzenia logo oraz innych materiałów związanych z marką i drukiem. Są one najczęściej tworzone i edytowane za pomocą programu Adobe Illustrator, który jest programem opartym na wektorach, słynącym z niekończących się, łatwych w użyciu narzędzi i praktyczności.

Tworząc lub zamawiając logo, zawsze przechowuj je w formacie pliku wektorowego, ponieważ będziesz potrzebować różnych formatów i rozmiarów dla różnych platform i celów, więc będziesz musiał je edytować.

W przeciwieństwie do formatów plików wektorowych grafika rastrowa składa się z pewnej liczby kolorowych kwadratów – pikseli. Z powodu tej dokładnej liczby pikseli logo rastrowe wygląda na rozmazane i rozpikselowane podczas ich rozciągania.

Dlatego są one eksportowane dokładnie w różnych celach i w określonych rozmiarach, aby pasowały do ​​standardów platformy, czy to logo nagłówka witryny, miniatura, zdjęcie profilowe na Facebooku itp. Dwa najpopularniejsze formaty plików rastrowych to JPG i PNG.

Przeciwieństwem pliku wektorowego jest plik rastrowy. Mówiąc prościej, każde zdjęcie, takie jak to, które robisz telefonem lub obraz z Internetu, jest plikiem rastrowym, a na podstawie jego obecnego rozmiaru masz ograniczenia w zwiększaniu tego pliku bez utraty jakości. Zasadniczo obrazy rastrowe składają się z pikseli, jeśli powiększysz obraz rastrowy za pomocą Photoshopa lub innego oprogramowania do edycji, zobaczysz te piksele bardzo wyraźnie. Te piksele są uważane za rozdzielczość obrazu. Na przykład rozdzielczość 72 dpi (punktów na cal) oznacza, że ​​obraz ma 72 piksele na każdy cal.

Porównywalnie obraz 300 dpi ma 300 pikseli w tej samej przestrzeni. Nie daj się jednak zwieść temu, ponieważ rzeczywisty rozmiar obrazu może nadal być bardzo duży na jednym obrazie i bardzo mały na drugim. Tak czy inaczej, plik wektorowy można powiększać w nieskończoność bez utraty jakości. Wszystkie pliki wektorowe można zrasteryzować, ale obrazów zrastrowanych nie można wektoryzować. Wiem, że może to zabrzmieć dezorientująco, ale jeśli pomyślisz o tym w ten sposób, może to mieć sens; pliki graficzne, które są fizycznie tworzone w oprogramowaniu wektorowym, takim jak Adobe Illustrator, Sketch lub Corel Draw, żeby wymienić tylko kilka, są plikami wektorowymi (ai, eps, svg i pdf), ale można je eksportować jako pliki rastrowe ( png, eps, pdf, tiff, gif, jpg, bmp i psd.) Być może zauważyłeś, że niektóre z tych formatów znajdują się zarówno na liście wektorowej, jak i rastrowej. Dzieje się tak dlatego, że te zrasteryzowane formaty (eps i pdf) można zapisać jako takie, ale aby były wektorowe, musiały zostać utworzone i zapisane w programie opartym na wektorach.

logo wektorowe vs rastrowe

Logo wektorowe vs rastrowe - kiedy używać którego?

Ok, więc miejmy nadzieję, że różnica między plikiem wektorowym a obrazem zrasteryzowanym jest teraz bardziej wyraźna, ale kiedy należy użyć pliku wektorowego zamiast obrazu zrasteryzowanego? Zaletą korzystania z obrazu wektorowego jest to, że można go skalować w nieskończoność, więc na przykład, jeśli masz projekt, który wymaga różnych opcji rozmiaru, plik wektorowy może się przydać. Niektóre z nich są również preferowane, jeśli używam logo, które jest plikiem wektorowym, wyeksportuję je jako png, gif lub inny format do wykorzystania w Internecie. Ważne jest, aby zawsze zapisywać ten oryginalny plik wektorowy, ale na wypadek, gdybyś potrzebował go do większego użytku, takiego jak billboard lub grafika pojazdu. Oczywiście nie mogę opisać każdego zastosowania, ale mam nadzieję, że rozumiesz. Najważniejsze jest to; po rasteryzacji pliku lub obrazu na zawsze jesteś ograniczony co do wielkości tego pliku, w oparciu o rozmiar obrazu i rozdzielczość pliku. W przeciwieństwie do tego, plik wektorowy może być używany do wszystkich aplikacji, dużych lub małych, bez obawy o utratę jakości.

Logo wektorowe - nie można nie docenić znaczenia użyteczności

Logo to coś więcej niż tusz na kartce papieru. Logo to podstawa wizerunku Twojej firmy. Jest odzwierciedleniem Twojego biznesu, ma wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji i wywrzeć wrażenie na Twoich klientach. To bardzo ważna rola, biorąc pod uwagę, że jesteśmy wizualnymi istotami, które potrafią obliczać i przetwarzać wizualne wskazówki i bodźce w ciągu milisekund. Loga muszą przejść test wzroku. Czy to jest atrakcyjne? Czy logo reprezentuje firmę, z której chcę korzystać? Jeśli Twoje logo nie przejdzie testu wzroku, ponieważ jest zbyt rozmazane po skalowaniu, na przykład potencjalni konsumenci, użytkownicy, subskrybenci lub klienci rzucą okiem na nie bez namysłu i przejdą do następnego.

Pomyśl o Google, IBM i Yahoo. Firmy te są głęboko zakorzenionymi, nowoczesnymi organizacjami, które są wykładniczo większe niż nawet ACC. Możliwość łatwego rozpowszechniania ich logo na różnych platformach w różnych rozmiarach jest niezbędnym elementem ochrony i promocji ich marki. Nie da się wyciąć narożników, jeśli chodzi o zarządzanie profesjonalnym wyglądem.

Dlaczego więc miałbyś chcieć pracować z projektantem, który nie tworzy logo ani innych obrazów w formacie wektorowym? Odpowiedź brzmi, że nie. Jeśli projektant ogranicza się do tego, co może zrobić z projektem twojego wizerunku, to ty też.

Dlatego nasz zespół grafików może pomóc. W pełni rozumiemy, czym jest funkcja biznesowa logo i jaką moc ma nieść. Wykorzystujemy wszystkie odpowiednie narzędzia, które dają nam możliwość zaprojektowania Twojej wizji.

logo wektorowe co to jest

Logo wektorowe - popularne formaty plików

Logo wektorowe składa się z punktów 2D, które następnie są połączone krzywymi i liniami na podstawie równań matematycznych. Po połączeniu te elementy tworzą kształty i wielokąty. Pozwala to na skalowanie grafiki na większą lub mniejszą bez utraty jakości.

Logo wektorowe może mieć inne formaty niż inne pliki graficzne, przy czym najczęstsze trzy to:

AI (grafika Adobe Illustrator)

AI to natywny format programu Adobe Illustrator, którego projektanci używają do tworzenia logo, a także innych elementów brandingowych, takich jak materiały do drukowania, ilustracje itp. Format pliku wektorowego można zawsze edytować za pomocą oprogramowania Adobe Illustrator i nie zmniejsza się on jakość pliku.

Pliki AI słyną z wysokiej jakości plików logo i innych projektów oraz oferowanych przez nie opcji edycji.

EPS (Enkapsulowany PostScript)

Ten jest najpopularniejszym typem pliku grafiki wektorowej, ponieważ jest uważany za standardowy format. Większość programów do grafiki wektorowej obsługuje EPS, w tym Adobe Illustrator. Jeśli masz inne typy plików, takie jak AI, najlepiej, jeśli masz również EPS, aby pokryć swoje bazy.

Pliki logo EPS to wysoce zgodne pliki wektorowe, których można używać w wielu edytorach projektów. Poza tym możesz je edytować i zmieniać ich rozmiar bez żadnych zmian w jakości.

Pliki te są uważane za pliki główne i są najczęściej używane w projektowaniu graficznym i profesjonalnym drukowaniu na dużą skalę. Pliki rastrowe również mogą być zapisywane jako pliki EPS i zachowują się jak wektory.

Te logo są jak złoty standard, którego potrzebujesz. Mają przezroczyste tło i są tak łatwe do edycji, jak pliki logo AI.

SVG (skalowalna grafika wektorowa)

W przeszłości nie miał dużego wsparcia, więc projektanci zwykle ignorowali SVG. Dziś jednak staje się to coraz bardziej powszechne, ponieważ przeglądarki zwiększają wsparcie dla tego typu plików. Jest to standard grafiki wektorowej W3C, który obsługuje dowolną rozdzielczość ekranu.

Te formaty logo są najczęściej używane w Internecie. Logo SVG można skalować do dowolnego rozmiaru bez utraty jakości, podobnie jak inne pliki wektorowe. Jest to standard grafiki wektorowej W3C, dzięki czemu mogą obsługiwać dowolną rozdzielczość ekranu.

Co więcej, te pliki są oparte na XML (Extensible Markup Language); w ten sposób można je wyświetlać w przeglądarkach, na różnych urządzeniach i oprogramowaniu, takim jak Adobe Illustrator. Pliki te mają przezroczyste tło i są idealne na logo. Logo SVG są najczęściej używane w materiałach drukowanych, obrazach witryn internetowych i ikonach.

Dodatkowo logo SVG można również animować i zszywać za pomocą CSS (Cascading Style Sheets).

PDF (przenośny format dokumentów)

Innym popularnym formatem logo wektorowego jest PDF, który można wyświetlić w programie Adobe Acrobat Reader, przeglądarce internetowej lub oknie wyszukiwarki. To świetny sposób na obejrzenie logo, a nawet książki i innych materiałów drukowanych w formacie PDF przed ich użyciem. Logo w formacie PDF można również bez wysiłku konwertować do innych plików graficznych w razie potrzeby, więc jest to kolejny plus dla tego formatu pliku logo.

Projektant może wyeksportować Twoje logo jako plik PDF z programu Adobe Illustrator, jednak nie jest to jedyne oprogramowanie, które może je utworzyć. Logo PDF można wygenerować z programu Photoshop, PowerPoint lub innego oprogramowania rastrowego, co oznacza, że przestanie być formatem pliku wektorowego. Poza tym ograniczona opcja edycji, jaką oferuje PDF, sprawia, że edytowanie logo PDF jest wyjątkowo niewygodne.

Krótko mówiąc, PDF to świetny format do przeglądania utworu, ale nie jest świetną opcją, jeśli chcesz go edytować.

logo wektorowe adobe illustrator

Zalety logo wektorowego

Po co więc używać grafiki wektorowej, skoro grafika rastrowa wydaje się być bardziej powszechna? Wszystko sprowadza się do ich głównej różnicy – ​​piksele kontra punkty – które decydują, dlaczego wektor jest lepszy od logo.

 

Skalowalność

Największą zaletą korzystania z grafiki wektorowej jest skalowalność. Dzięki logo wektorowemu możesz je dowolnie skalować w górę lub w dół bez utraty jakości. Nie stracisz ostrości, nawet jeśli będziesz często powiększać.

W przypadku zrasteryzowanych logo zobaczysz piksele, jeśli zbytnio się powiększysz, co spowoduje utratę ostrości. Gdy piksele tworzą zakrzywione linie, na krawędziach zobaczysz kilka szarych i jasnych. Dają one złudzenie krzywych.

Dlatego grafika wektorowa jest preferowana w przypadku logo. Musisz umieścić swoje logo na billboardach, wizytówkach, plakatach i nie tylko. Jeśli potrzebujesz swojego logo na sterowcu, grafika wektorowa zadba o to za Ciebie.

Musisz upewnić się, że Twoje logo pozostaje wyraźne i wyraźne we wszystkich tych mediach. W przeciwnym razie możesz zaryzykować nieprofesjonalny wizerunek.

 

Elastyczność

W dowolnym oprogramowaniu wektorowym możesz wyeksportować plik do dowolnego typu grafiki, którego możesz potrzebować. Obejmuje to sztuczną inteligencję, EPS, SVG, a nawet PDF, ale oprócz formatów opartych na wektorach, możesz również wyeksportować go do dowolnego formatu rastrowego, w tym zwykłego PNG, JPEG, GIF, TIFF i tak dalej.

Jest to pomocne, gdy projektanci logo wysyłają pakiet marki do swoich klientów. Ponieważ coraz więcej programów obsługuje typy plików rastrowych, będą one mogły je wyświetlać bez potrzeby korzystania z programów wektorowych. Możesz nawet wysłać im plik PDF, a oni będą mogli wyświetlić logo za pomocą czytnika PDF.

Nie martw się jednak, ponieważ formaty rastrowe mogą zachować większość jakości logo wektorowego. Klienci będą mogli zobaczyć to jak zwykle, chyba że spróbują go rozciągnąć lub zminimalizować.

 

Edytowalny

Edytowanie plików wektorowych jest również dość łatwe. Jest to ważne, gdy projektant ma do czynienia z trudnymi klientami lub gdy zbliża się termin. Projekt może wymagać różnych poprawek, ale w programach opartych na wektorach łatwo jest dokonać poprawek na już wykonanej grafice.

Na przykład w programie Adobe Illustrator możesz błyskawicznie zmieniać kolory, przenosić elementy i tym podobne. Możesz dokonać szybkich poprawek lub obszernych zmian, jak chcesz.

W przypadku plików wektorowych zawierających tylko dane w formacie ASCII łatwo je edytować za pomocą tylko narzędzi do edycji tekstu. Używając prostych, takich jak te zainstalowane na komputerze, możesz usuwać, dodawać lub edytować poszczególne elementy bez wpływu na inne na obrazie.

 

Niezależne od rozdzielczości

Grafika wektorowa nie zależy od rozdzielczości obrazu. Nie mają ustalonej rozdzielczości wewnętrznej. Zamiast tego biorą pod uwagę rozdzielczość urządzenia, na którym są wyświetlane, takie jak monitory, drukarki i tym podobne.

 

Mniejsze pliki

Plik logo rastrowego o porównywalnej jakości do logo wektorowego ma znacznie mniejszy rozmiar. Dzieje się tak, ponieważ musi zapamiętać miliony pikseli.

Każdy z tych pikseli ma wtedy współrzędne X i Y oraz informacje o kolorze, które plik musi zapamiętać. Pliki wektorowe nie muszą zapisywać tak dużej ilości informacji, więc mogą mieć mniejszy rozmiar.

Strona internetowa
od 1500 zł

Projektowanie oraz tworzenie stron internetowych WordPress

Jak wybrać odpowiedni format pliku logo?

Z pewnością istnieje wiele sposobów wykorzystania logo, w tym witryna internetowa, profile społecznościowe, wizytówki, intro wideo i tak dalej. Niektóre platformy obsługują pliki logo wektorowe, niektóre rastrowe, a niektóre – oba.

Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakiego formatu pliku potrzebujesz w określonych przypadkach. W przeciwnym razie możesz mieć rozpikselowane i rozmyte banery lub obrazy witryny, których ładowanie trwa zbyt długo.

Jak więc wybrać odpowiedni format pliku logo?

Sugerujemy zachowanie logo w formacie pliku AI, aby móc je edytować w dowolnym momencie i renderować w dowolnym formacie. Ponieważ sztuczną inteligencję można renderować nie tylko do plików wektorowych, ale także rastrowych, niezwykle wygodnie będzie mieć ją w zasięgu ręki.

Jeśli jednak szukasz innego formatu, oto kilka kluczowych punktów, które należy rozważyć przed podjęciem decyzji, który format wybrać.

formaty plików logo

Jakiego rozmiaru logo potrzebujesz?

Gdzie zamierzasz używać swojego logo? W zależności od tego, jak zamierzasz używać swojego logo, istnieją pewne standardowe rozmiary. W zależności od zastosowania wybierz format, który posiada wszystkie niezbędne funkcje.

Na swojej stronie możesz mieć swoje logo w następujących rozmiarach:

logo wektorowe, rozmiary

Potrzebujesz przezroczystego logo?

Kolejną ważną cechą, którą należy wziąć pod uwagę przy wyborze formatu logo, jest przejrzystość. Jak zauważyłeś, niektóre formaty plików logo obsługują przezroczystość. Pozwala to na umieszczenie logo na dowolnym tle bez poświęcania jego wyglądu i jakości.

W przypadku plików wektorowych przezroczystość jest definiowana inaczej, ale technicznie większość z nich ją obsługuje. Świetnym formatem logo wektorowego, który obsługuje przezroczystość, jest EPS.

Jakiego systemu kolorów potrzebujesz?

Jeśli nie znasz systemów kolorów, w projektowaniu są dwa z nich: CMYK i RGB. RGB oznacza czerwony, zielony, niebieski i jest używany głównie do projektów cyfrowych. Z drugiej strony CMYK (cyjan, magenta, żółty i klucz (czarny)) jest używany głównie w druku.

CMYK-vs-RGB
TAGI:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Polecane artykuły
opinie-z-google

Strona internetowa
od 1500 zł

Projektowanie oraz tworzenie stron internetowych WordPress

Sklep internetowy
od 6000 zł

Projektowanie oraz tworzenie sklepów internetowych WooCommerce

Pozycjonowanie SEO
od 550 zł

Pozycjonowanie stron oraz sklepów internetowych w Google

Projektowanie logo
od 625 zł

Tworzymy projekty logo, zapadające w pamięć

Wyceń stronę internetową

Cennik