Crowdfunding co to właściwie jest finansowanie społecznościowe? Spory o jednoznaczną definicję crowdfundingu zapewne nigdy się nie skończą natomiast działanie polega na współtworzeniu danego przedsięwzięcia przez pomysłodawcę i grupę osób czyli społeczność – potocznie mówimy finansowanie społecznościowe. W ramach takiej współpracy społeczność nie tylko pomaga ulepszyć projekt, podpowiadając na każdym jego etapie, ale także przekazuje pieniądze, które pozwalają na jego realizację. Dzięki temu zamiast jednego inwestora, który przekazałby Ci wysoką, jednorazową kwotę, możesz pozyskać setki, tysiące wsparć od osób zainteresowanych Twoim pomysłem. Przekazują oni nie tylko pieniądze (średnia pojedyncza wpłata w Polsce to ok. 100 zł), ale również bezcenną wiedzę. Ty natomiast za każde wsparcie odwdzięczasz się nagrodą – najczęściej związaną z celem Twojego przedsięwzięcia.
Crowdfunding co to jest już wstępnie wiemy, ale przybliżymy jeszcze temat, aby nikt nie miał wątpliwości jak to działa. W ciągu ostatnich lat crowdfunding zakorzenił się w światowej gospodarce do tego stopnia, że powstały różne jego odnogi, w ramach których wspierający są różnie wynagradzani. Głowna zasada działania jest jednak podobna – w założonym czasie należy uzyskać minimalną kwotę potrzebną do realizacji danego przedsięwzięcia. Jeśli to się nie uda, pieniądze nie są przekazywane do projektodawcy, a automatycznie zwracane przez platformę wpierającym.
Przykładowe platformy crowdfundingowe:
Zwróć jednak uwagę, że nie każda “zrzutka” może być kwalifikowana jako crowdfunding. Finansowanie społecznościowe musi mieć konkretny, jasno zdefiniowany i osiągalny cel, do którego realizacji dąży projektodawca wraz ze wspierającą i współpracującą z nim społecznością. Dlatego też crowdfundingiem nie można nazwać projektu bez elementu współpracy.
Projektowanie oraz tworzenie stron internetowych WordPress
Crowdfunding to precyzyjne narzędzie, które może przynieść niesamowite rezultaty, jeżeli stosuje się je zgodnie z instrukcją. Aby nie zrazić się do niego i w pełni wykorzystać jego potencjał, musisz ustalić, czy crowdfunding jest odpowiednią dla Ciebie formą finansowania. Dlatego zanim zaczniesz pracę nad swoją kampanią, odpowiedz sobie na kilka pytań zanim zdecydujesz się na finansowanie społecznościowe.
U podstaw crowdfundingu leży społeczność i jest to najważniejsza część każdej poprawnie przeprowadzonej kampanii. Myśląc poważnie o swoim projekcie, musisz zrozumieć, czym ona jest, jak ją dobrze zidentyfikować, nawiązać z nią relacje i zaangażować w swoje przedsięwzięcie. Nie myśl o swoich przyszłych wspierających jak o konsumentach, którzy biorą udział w przedsprzedaży. Myśl o nich jak o zżytej grupie, która pragnie być częścią tego, co tworzysz i finansujesz. Bez niej jedyne, czego się dowiesz, to czy miałeś szczęście, czy nie.
Jeśli stoi za Tobą liczna widownia w Internecie, z którą masz dobry kontakt, jesteś autorytetem w dziedzinie, w której planujesz projekt, będzie Ci znacznie łatwiej zacząć. Natomiast jeśli zaczynasz od zera, musisz doliczyć czas na zbudowanie podstawowej społeczności. To proces, którego nie da się przeskoczyć. Samo założenie fanpage’a, pojawienie się w telewizji i w radiu nie spowoduje, że stanie za Tobą grupa zaangażowanych wspierających. Aby bezładny tłum sformował społeczność, będziesz potrzebował tygodni, a może nawet miesięcy aktywnej pracy. Zanim zaczniesz, ustal, czy możesz bazować na tym, co masz, czy musisz dodać czas na stworzenie i aktywizację społeczności.
Z punktu widzenia finansowania społecznościowego wiarygodność kampanii jest mocno powiązana z poziomem zaawansowania prac nad projektem. Jeżeli planujesz zebrać pieniądze na produkcję prototypu danego urządzenia, to automatycznie startujesz z gorszej pozycji, bo dajesz jasno do zrozumienia, że to, co tworzysz, nie jest jeszcze sprawdzone i może nigdy nie działać. To tak, jak byś próbował zebrać środki na wydanie nienapisanej książki, nagranie płyty bez gotowych utworów czy nakręcenie filmu, nie mając aktorów. Crowdfunding służy finansowaniu projektów, a nie pomysłów na nie. Pamiętaj o tej różnicy i zaakceptuj fakt, że jeśli chcesz uruchomić wiarygodną kampanię, to będziesz musiał najpierw zainwestować trochę środków, aby swój pomysł doprowadzić do stanu, w którym będzie sprawiał wrażenie wykonalnego.
To, czy Twój projekt zdobędzie 100% wsparcia, zależy od Ciebie i od Twojego przygotowania. Kampanie nie finansują się same. Crowdfunding to bardzo dobrze mierzalne zjawisko i jeżeli poważnie potraktujesz etap poprzedzający uruchomienie projektu na platformie crowdfundingowej, to jeszcze przed jego startem, będziesz wiedział, czy Twój projekt się uda, jaką kwotę otrzymasz, a nawet kiedy osiągniesz 100%.
Crowdfunding nie sprawdza się wyłącznie do opisania projektu na stronie. Oprócz przygotowania atrakcyjnego wideo, spójnej identyfikacji wizualnej, porywającego tekstu i odpowiednio dobranych nagród będziesz musiał zdobywać społeczność, prowadzić marketing, uprawiać PR, kontaktować się z mediami, być obecnym w social media, a może nawet założyć stronę internetową. Żeby to dobrze zrobić, musisz posiadać bardzo szerokie kompetencje zarówno miękkie jak i twarde. Jeżeli ich nie posiadasz, a do tego przez większość czasu pracujesz, to znaczy, że nie możesz robić robić kampanii sam i musisz skompletować zespół, którego umiejętności uzupełnią Twoje braki.
Prace nad kampanią zacznij od ustalenia budżetu, precyzyjnie określając, ile środków potrzebujesz, by zrealizować zamierzony cel. Nie zaniżaj tej kwoty, ponieważ po uzyskaniu 100% wsparcia będziesz zobowiązany zrealizować projekt i wywiązać się z nagród. Pamiętaj o uwzględnieniu opłat serwisu, z którego korzystasz, kosztów wysyłki i wytworzenia nagród dla wspierających oraz ewentualnych podatków. Ustalenie budżetu jest ważne także z powodów czysto planistycznych, ponieważ pozwala wyliczyć, ile wsparcia powinieneś zdobyć w ciągu pierwszych dni trwania kampanii, by Twój projekt miał dobrą trakcję i tempo. To z kolei pozwoli Ci Ci ustalić, ilu wspierających potrzebujesz na początku projektu. Tym samym oszacujesz, jak liczną i jak aktywną społeczność musisz stworzyć, zanim ogłosisz start projektu.
Crowdfunding nie polega na wyprzedaży gadżetów z logo Twojego projektu, produktu czy firmy. Myśląc o nagrodach, powinieneś się zastanowić co wartościowego możesz zaproponować swoim wspierającym, co w pierwszej kolejności zaspokoi ich potrzebę. Crowdfunding to mieszanka idei i pragmatyzmu. Główną motywacją wspierających będzie chęć posiadania tego, co powstanie w wyniku kampanii. Dlatego jeżeli tworzysz innowacyjne urządzenie, daj, jego gotową wersję. Jeżeli tworzysz usługę, zaoferuj ją w zamian za wsparcie. Jeżeli to, co chcesz sfinansować, z jakichś powodów nie może być nagrodą dla wspierających, będzie Ci trudniej uzyskać 100% wsparcia i będziesz musiał poświęcić więcej uwagi nagrodom, by nie zamieniły się one w bezduszną wyprzedaż gadżetów reklamowy.
Od tego, co powiesz i co napiszesz, zależy to, jak ludzie odbiorą Twój projekt. Nakreśl wielką wizję, pokaż ambicje i niesamowitość, tego co robisz. Akcentuj zmianę, nowość, innowacyjność, mów o korzyściach oraz potrzebach, które zaspokoisz oraz problemach, które rozwiążesz. Unikaj negatywnych komunikatów. Nie pisz o tym, że potrzebujesz pomocy, a o tym, że chcesz stworzyć coś razem ze swoimi wspierającymi. Widząc nazwę Twojej kampanii oraz kilka pierwszych zdań opisu, ludzie powinni odczuwać ekscytację na myśl o tym, co dla nich przygotowałeś.
W głowach Twoich przyszłych wspierających musi zajść proces, którego nie należy przyspieszać. Buduj z nimi relacje wzajemności, tak by wspierając Cię, byli wręcz wdzięczni, że mogą to zrobić. Zaangażuj ich w swój projekt, tak by czuli, że finansują coś, na co mieli wpływ i czego są częścią. Buduj w ich oczach autorytet, aby nie mieli wątpliwości co do Twoich kompetencji i powodzenia projektu. Zyskaj ich poparcie, tak by jeszcze przed startem zadeklarowali chęć wsparcia Twojej kampanii. Musisz zdobyć ich zaufanie, pokazując swoje zaangażowanie, poświęcenie i czas, jakie dotychczas włożyłeś w to, co zamierzasz finansować.
Finansowanie społecznościowe to budowanie społeczności to najważniejsze zadanie crowdfundingu. Wiedząc jakie reakcje powinieneś wywołać u swoich przyszłych wspierających, postaraj się je zaplanować i rozłożyć w czasie. Przygotuj listę działań oraz materiały i narzędzia, jakie wykorzystasz, by opisane zależności mogły wystąpić wśród Twojej Społeczności, zanim ogłosisz datę uruchomienia projektu.
Gdy projekt się kończy, przystępujesz do ostatniej fazy kampanii, czyli realizacji celu projektu i wywiązania się z nagród.
Portal crowdfundingowy nie zagwarantuje Ci, że pieniądze po zakończonym projekcie znajdą się na Twoim koncie w ciągu jednego dnia. Jest to uzależnione od wielu czynników, jednak przeważnie otrzymasz przelew nie później niż do 14 dni po zakończeniu kampanii. Musisz to wziąć pod uwagę, aby nie ucierpiał na tym harmonogram całego projektu.
Pamiętaj, że crowdfunding nie jest darmowy – i nie chodzi tu o prowizję serwisu, ale o podatki, z których należy się rozliczyć w urzędzie skarbowym. Jeśli masz wątpliwości, jak to zrobić, możesz wystąpić o interpretację podatkową.
Osoby, które zaufały Ci na tyle, aby wesprzeć Twój projekt, zasługują, by wiedzieć, co się dzieje z ich pieniędzmi i projektem, w który uwierzyły. Dla wspierającego nie ma nic bardziej frustrującego niż brak kontaktu po zakończonym projekcie. Wspierający to Twoja społeczność, bądź więc z nimi w stałym kontakcie i pozwól im nadal czuć się częścią Twojego zespołu. Jest to bardzo ważne, szczególnie w przypadku ewentualnych w realizacji projektu, które mogą wystąpić całkowicie niezależnie od Ciebie. Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, Twoja społeczność będzie bardziej wyrozumiała i będzie Cię wspierać.
Dlatego odpowiadaj na e-maile i wiadomości w serwisie. Korzystając z narzędzi dostępnych w portalu, poczty elektronicznej czy social media, przekazuj wiadomości o spodziewanych terminach doręczenia nagród, zdawaj relację z postępów prac, a w miarę możliwości, informuj, na co wydajesz pieniądze.
Niepowodzenie jest niestety częścią crowdfundingu, ale nawet jeżeli w toku realizacji projektu okaże się, że nie zdobyłeś 100% wsparcia, to cały czas zostaje z Toba społeczność, którą tak skrupulatnie budowałeś. To oznacza, że pomysł, który chciałeś finansować ciągle ma zwolenników, którzy chcą, by ujrzał światło dzienne. Dzięki takiemu podejściu nieudany projekt nie oznacza końca Twojego marzenia, a wręcz przeciwnie. Otrzymujesz nieocenione doświadczenie, zbadałeś rynek, możesz wyciągnąć wnioski, zobaczyć, co należy zmienić, a na koniec stoją za Tobą ludzie, których interesuje los Twojego przedsięwzięcia. Nie musisz się natomiast martwić o kwestie finansowe – platformy crowdfundingowe automatycznie zwróci wszystkie wpłaty wspierającym. Możesz pomyśleć o rozpoczęciu inwestycji na własną rękę – pomocne może być tworzenie sklepów internetowych czy też strony WordPress. Jeśli masz dobry pomysł warto wprowadzić go w życie. Dzięki działaniom marketingowym takim jak pozycjonowanie stron www masz szansę dotrzeć do dużej grupy klientów.
Projektowanie oraz tworzenie stron internetowych WordPress
Projektowanie oraz tworzenie sklepów internetowych WooCommerce
Pozycjonowanie stron oraz sklepów internetowych w Google
Tworzymy projekty logo, zapadające w pamięć
Tworzymy strony internetowe klasy Premium z indywidualną grafiką oraz na autorskich szablonach. Od ponad 13 lat tworzymy strony i sklepy internetowe, które sprzedają! Oferujemy najwyższą jakość usług, ofertę dostosowaną do potrzeb i budżetu, szybki czas realizacji oraz miłą współpracę!
Treści na stronie są własnością intelektualną firmy AW PROJEKT. Ich kopiowanie w całości lub fragmentach jest naruszeniem praw autorskich.
Skontaktuj się z nami aby omówić Twój projekt