CRM – co to jest system CRM?

CRM (ang. Customer Relationship Management) – system CRM to oprogramowanie dla firm, które służy do zarządzania relacjami z klientami. Przykładowe systemy CRM to: Firmao, Salesforce, Zoho, Microsoft Dynamics. Nowoczesne systemy CRM pozwalają na automatyzację procesu obsługi klienta. Pozwalają na integrację np. sklepów internetowych z systemami marketingowymi: wysyłanie do klientów zautomatyzowanych mailingów, newsletterów, kampanii SMS-owych, zarządzanie zadaniami i projektami. 

crm system

Co to jest system CRM?

System CRM to bardzo przydatne oprogramowanie, które usprawnia komunikację z klientem i oszczędza czas. Optymalizują proces sprzedaży wraz z obsługą magazynu, wysyłki czy płatności. Przechowują historię dokumentacji w postaci notatek handlowych, a dzięki wbudowanemu modułowi obsługi e-maili umożliwiają sprawną komunikację z klientem.

Nowym kanałem komunikacji obsługiwanym przez nowoczesne systemy CRM stają się również sieci społecznościowe – głównie Facebook. Systemy CRM organizują pracę pracowników firmy opartą na projektach, zadaniach i e-mailach poprzez: przydzielenie projektów i zadań do poszczególnych pracowników, oznaczenie ich jako realizowane czy zakończone, ustawianie priorytetów czy też przypomnień. Wbudowany w system kalendarz pozwala na szybkie i funkcjonalne przedstawienie grafiku pracy i terminów zadań wszystkich pracowników firmy. Dzięki integracji z centralą telefoniczną ( również wirtualną w chmurze) możliwy jest szybki przegląd odbytych rozmów z klientami, dostęp do zapisanych wiadomości, realizacja automatycznego procesu telemarketingu czy realizacja zadań helpdesku dla klientów. Zintegrowany moduł dysku sieciowego umożliwia łatwe przechowywanie plików, które mogą być udostępniane  uprawnionym pracownikom. Nowoczesne systemy CRM oprócz pracy z poziomu przeglądarki internetowej dostarczają również aplikacje na smartfony oraz tablety z systemami Android, iOS, Windows Phone.

Strona internetowa
od 1500 zł

Projektowanie oraz tworzenie stron internetowych WordPress

Zalety korzystania systemów CRM

Główną zaletą stosowania systemów CRM jest sprawniejsze zarządzanie kontaktami z klientami, a co za tym idzie, zwiększenie przychodów firmy poprzez lepszą obsługę klientów. W XXI wieku, w czasach powszechnego dostępu do Internetu czy sieci społecznościowych, nie trzeba nikomu uświadamiać, że siła oddziaływania pozytywnych i negatywnych rekomendacji jest ogromna. Czym innym było dawniej niezadowolenie pojedynczego klienta wyrażone w osobistej rozmowie, a czym innym jest teraz jedna krytyczna opinia na fanpage’u czy w wizytówce Google. Wpis taki może być bowiem zauważony przez tysiące potencjalnych klientów i komentowany przez bardzo długi czas, a tym samym może mieć decydujący wpływ na ich decyzje zakupowe.

Zaletą wdrożenia systemu CRM jest również obniżenie kosztów działania firmy poprzez optymalizację zarządzania zadaniami i czasem pracy pracowników. Wdrożenie systemu CRM tworzy ramy organizacyjne firmy, wymusza wprowadzenie lepszej organizacji pracy, porządkuje procesy, ujednolica je, integruje i standaryzuje pracę poszczególnych osób w firmie. Systemy CRM, dzięki integracji modułu obsługi poczty e-mail z telefonem oraz systemem zarządzania zadaniami, umożliwiają już szybkie i dokładne raportowanie ilości wykonanej pracy na rzecz klientów. Automatyzacja ewidencji czasu pracy poświęconego na realizację poszczególnych zleceń klientów przynosi więc firmom oczywiste korzyści finansowe. Systemy CRM są często wdrażane w firmach, które wybierają rozwiązania takie jak strony WordPress, czy sklepy internetowe.

systemy crm

Najważniejsze zalety wynikające z wdrożenia systemu CRM w firmie

Faktem jest, że w każdej większej firmie, która obsługuje dużą liczbę klientów i zatrudnia pracowników wdrożenie systemu CRM ma bardzo wiele korzyści, oto najważniejsze: 

✔️ organizacja, optymalizacja i kontrola czasu pracy pracowników
✔️ zarządzanie zadaniami z poziomu przypisywania projektów poszczególnym pracownikom
✔️ monitorowanie postępu prac nad zadaniami projektów
✔️ usprawnienie kontaktu z klientem i bieżące raporty z postępu prac
✔️ dobrze zorganizowane i zaplanowane działania marketingowe
✔️ usprawnienie obsługi poczty oraz kalendarza
✔️ automatyzacja systemów księgowych – integracja z systemami księgowymi
✔️ lepsze zarządzanie stanami magazynowymi

Cechy dobrego systemu CRM

Przy wyborze oprogramowania istotne jest zwrócenie uwagi na stabilność jego producenta.  Proste programy są najczęściej tworzone przez nowych i małych producentów. Jest oczywiste, że stworzenie prostego programu jest dużo tańsze i łatwiejsze niż zbudowanie większego systemu, integrującego bogatszy zakres funkcjonalności. Większa liczba konkurujących ze sobą małych firm pociąga za sobą większy odsetek upadków. Upadek producenta wdrożonego oprogramowania, a co za tym idzie, brak aktualizacji i wsparcia dla programu, niesie nieuchronną konieczność migracji na nowy system i związane z tym dodatkowe koszty. Wielu klientów w pierwszej rozmowie o swoich potrzebach odnośnie oprogramowania mówi “potrzebujemy tylko jednej prostej opcji”. Dopiero w kolejnych rozmowach uświadamiają sobie coraz więcej potrzeb i finalnie często wdrażają pełną wersję oprogramowania CRM.

Niezmiernie ważną cechą oprogramowania jest również jego użyteczność, której najprostszą miarą jest liczba kliknięć koniecznych do wykonania danej operacji w programie. Naiwnością byłoby sądzić, że pracownicy chętnie będą używali programu, w którym proste czynności wymagają długiego czasu obsługi.

W obecnych czasach proces wdrażania jest bardzo uproszczony, ponieważ nowoczesne oprogramowanie jest coraz częściej oferowane jako SaaS (ang. Software as a Service), dzięki czemu programy nie muszą być już instalowane na serwerach firmowych i obsługiwane przez etatowych informatyków. Takie rozwiązanie zmniejsza początkowe koszty systemu (brak konieczności zakupu drogich specjalizowanych serwerów i innych urządzeń), koszty wdrożenia, a także koszty stałe (brak konieczności zatrudniania administratorów IT). Nie bez znaczenia jest też fakt, że opłaty za oprogramowanie SaaS (w chmurze) są pobierane w trybie abonamentowym, co dodatkowo zmniejsza ryzyko z wdrożeniem systemu CRM i pozwala na ewentualną zmianę systemu po kilku miesiącach użytkowania.

Ciekawą i wartą zauważenia konsekwencją abonamentowego pobierania opłat jest fakt, że producent systemu musi dbać o usatysfakcjonowanie klienta nie tylko w chwili zakupu programu, ale przez czas używania oprogramowania, ponieważ niezadowolony klient nie przedłuży abonamentu na kolejny okres. Skutkiem tego faktu jest wyższa jakość oprogramowania sprzedawanego w formie abonamentu od oprogramowania pudełkowego.

Pracę z nowoczesnym systemem CRM w chmurze można rozpocząć już w ciągu kilku dni. Standardem stał się bowiem darmowy import posiadanych danych oraz darmowe zdalne szkolenie, konfiguracja i wdrożenie dzięki systemom współdzielenia ekranu. Dodatkową zaletą systemów CRM pracujących w chmurze jest prostota i naturalność pracy wielu pracowników firmy z tymi samymi danymi. Nie ma tu już konieczności instalowania bazy danych na współdzielonym serwerze oraz programu do obsługi bazy na komputerze pracownika. Kolejną zaletą systemów działających w chmurze jest też automatyczna aktualizacja, czyli oszczędność czasu i pieniędzy.[

Specyfikacja CRM

Lista funkcji jaką oferują systemy CRM jest imponująca. Dobry system CRM powinien oferować takie funkcje jak:

✔️ baza danych, konta, informacje o klientach, kontrahentach, dane kontaktowe
✔️ projekty – aktualne projekty przypisane do poszczególnych pracowników
✔️ zadania – przypisanie zadań konkretnym pracownikom w zakresie danego projektu
✔️ kontrola czasu pracy nad poszczególnymi zadaniami projektu
✔️ listy marketingowe
✔️ szanse sprzedaży – jeden z najważniejszych elementów systemu CRM
✔️ kontrakty – umowy z klientami
✔️ materiały sprzedażowe – prezentacje, referencje, ankiety
✔️ lista konkurentów – analiza konkurencji

system crm zalety

Systemy CRM – podsumowanie:

Wszyscy dobrze wiemy jak ważne jest pierwsze wrażenie. Co potencjalny klient, podejmujący życiową decyzję o zakupie mieszkania, pomyśli o jakości jego wykonania, czy też wiarygodności dewelopera, na podstawie faktu, że firma nie jest wstanie odpowiedzieć szybko i sprawnie na wysłany e-mail?

Należy więc pamiętać, że każdy biznes opiera się na klientach i pieniądzach, które płacą oni firmie za jej produkty czy usługi. Weź np. pod uwagę sukces fast foodów potrafiących natychmiast zaspokoić głód klienta, nie każąc mu czekać pół godziny na realizację zamówienia.

Wdrożenie nowego oprogramowania CRM jest często dokonywane w przedsiębiorstwach, które odniosły już sukces komercyjny, mają coraz więcej klientów, zadań, pracowników czyli w firmach z istniejącymi i dobrze działającymi procedurami i organizacją pracy. Tym samym koniecznością staje się oferowanie oprogramowania, które nie narzuca sztywnych ram pracy i tym samym nie wymaga dostosowania istniejącej, działającej przecież dobrze organizacji pracy do wymagań programu. Odwrotnie – to oprogramowanie powinno móc łatwo i tanio dostosowywać się do sprawdzonej organizacji pracy u klienta i w firmie. Można to osiągnąć dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemów kontroli wersji kodu, które pozwalają na coraz łatwiejsze i szybsze dostosowywanie istniejących już, sprawdzonych systemów do specyficznych wymagań. Dzięki temu coraz rzadziej konieczne jest tworzenie dedykowanego oprogramowania od podstaw i coraz częściej wdrażane są standardowe systemy CRM, które następnie szybko i tanio mogą zostać dostosowane do specyficznych potrzeb. Dzięki tym cechom spada ryzyko nieudanego wdrożenia oprogramowania w firmie.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Polecane artykuły
opinie-z-google

Strona internetowa
od 1500 zł

Projektowanie oraz tworzenie stron internetowych WordPress

Sklep internetowy
od 6000 zł

Projektowanie oraz tworzenie sklepów internetowych WooCommerce

Pozycjonowanie SEO
od 550 zł

Pozycjonowanie stron oraz sklepów internetowych w Google

Projektowanie logo
od 625 zł

Tworzymy projekty logo, zapadające w pamięć

Wyceń stronę internetową

Cennik